الرئيسية / فنون / هبة قطب ترد على تعرض ابنتها للتنـ ـمـر بسبب المايوه: بنتي وأفتخر واحنا بيت ليبرالي

هبة قطب ترد على تعرض ابنتها للتنـ ـمـر بسبب المايوه: بنتي وأفتخر واحنا بيت ليبرالي

صرحت الدكتورة هبة قطب، استشاري العلاقات الأسرية، على واقعة ابنتها من نزول حمام سباحة في أحد نوادي الكمباوندات بمحافظة الجيزة،قائلة إنها توافق ابنتها ليس من باب الصواب أو الخطأ، لكن من كونها لها الحق في اختيار ما تعتقده وتراه مناسبا لنفسها.

وأضافت هبة قطب في تصريح خاص: “أوافقها مش من باب الصح والغـ لط، احنا بيت ليبرالي، لدي بنت محجبة واتنين لأ، هي حرة في الحجاب”.

وأوضحت هبة قطب: “نفسنا محدش يتدخل ف حرية حد، بنتي كبرت ف نادي واختارت تلبس كده وجابت مايوهات غالية وكويسة، المنع فيه مشكلة نفسية للمراهقين، طبعا بنتي مش مراهقة، لكن الموضوع مؤثر جدا، الموضوع بادئ من بدري”.

وأكملت استشاري العلاقات الأسرية: “كانت عايشة في كندا واختارت وده حقها، ازاي أطلب منها تحب بلدها وهي بتتعامل بعنصرية ومهمشة، هي بره اتعلمت واتربت على احترام القانون لأنه الفيصل، هي حرة ما لم تضر، المايوه قى موديله إيه، مش دي القصة”.

وأكدت هبة قطب: “حسيت بقـ ـهر شديد واضايقت إن اللوائح تعارض الدستور بشأن الحريات الشخصية، رغم أنها لا تتعدى على حرية أحد، كل واحد حر، محدش يحكم على حد بالطريقة دي، ده اللي اتعلمته بره”.

وعن نيتها اتخاذ إجراءات قانونية في الواقعة، قالت: “المسألة أعمق من الإجراء، اللوائح الد ا خلية تجبها مواد الدستور، مفيش إجراء نقدر ناخده، إلا لو زي ما قالت الدكتورة مايا مرسي إننا نرفغ قضية على كل مكان بيعمل نفس الإجراء”.

وأضافت : المـ شـ كلة كلها تدور حول كلمة واحدة هي الليبرالية في التصرفات والتفكير، وعدم إعطاء الذات الحق إني أحكم على الآخر. للأسف موجودة كتير جدا في المجتمع المصري، وبالذات هي متـ ضخمة جدا لما نوصل للبنات أو الإناث أو السيدات.

وعن رأيها في بداية الحل، قالت: الحقيقة الإعلام هو دايما منبر التغيير، وأنا شايفة اللي بيحصل صحي جدا دلوقت. لكن عشان يبتدي يدخل في حيز التنفيذ، طبعا أنا لا فقيهة دستورية ولا أفهم حاجة في القانون، لكن مش قادرة أفهم إزاي لايحة د ا خلية تتعارض مع دستور ومع مادة في القانون. إزاي الدستور بيديني حريتي ألبس اللي عايزاه، ولايحة د ا خلية في حتة تقول لأ لبسك مش عاجبني روحي غيريه.

ونشرت الدكتورة هبة قطب، مقطع فيديو، عبر صفحتها الرسمية على موقع «فيسبوك»، من مداخلة نجلتها الهاتفية مع الإعلامي عمرو أديب، أثناء تعليقها على أزمة التنمر، وعلقت «قطب» على الفيديو قائلة: «ابنتي وأفتخر»، مرفقة تعليقها بهاشتاج: «المايوه الشرعي، التنمر، العنصرية، لحرية الشخصية».

شاهد أيضاً

هاني شاكر: عمرو دياب ترك لي هذه الأغنية ومدحت صالح يكشف سبب لقب ”أبو حمالات” في بداياته

حل الفنان هاني شاكر بصحبة الفنان مدحت صالح ضيوفا على الفنان أمير كرارة في برنامج …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *